Waarom maken zoveel scholieren de verkeerde studiekeuze?
9 maart 2017
Hoe groot is de kans dat uw zoon/dochter zijn studie op een Hogeschool of Universiteit niet afmaakt?
50,9 procent. Dat is namelijk het percentage van het aantal studenten dat uitvalt (Bron: Uitval & Rendement 2016 ).
De cijfers zijn verontrustend. Meer dan de helft van de studenten maakt zijn studie niet af.
‘Hoe komt dit? ‘ zul je je misschien afvragen. Waarom zijn de uitvalpercentages zo hoog? Zijn de studies te moeilijk? Of hebben studenten dit vooral aan hunzelf te danken? Bijvoorbeeld doordat ze zich onvoldoende inzetten en hierdoor te weinig studiepunten behalen. Of is er misschien iets heel anders aan de hand?
Hoe komt het dat zoveel studenten uitvallen?
De belangrijkste reden dat jongeren uitvallen komt niet door hun eigen luiheid of de moeilijkheid van de studie. Het komt eigenlijk door een hele simpele reden: Ze kiezen de verkeerde studie.
De cijfers
- 31% valt al in het eerste studiejaar uit omdat de studie niet voldoet aan de verwachtingen (Inspectie van het Onderwijs) ;
- Gemiddeld 61% is tevreden over de studie die hij/zij heeft gekozen (Bron Elsevier).
Inmiddels is het probleem zo groot dat zelfs de Inspectie van het Onderwijs zich ermee is gaan bemoeien:
De Inspectie van het Onderwijs signaleert dat lage opbrengsten een hardnekkig probleem vormen in het hoger onderwijs. De uitval van studenten is hoog. Te weinig studenten behalen hun diploma.
En wat denk je dat de Inspectie als belangrijkste uitvalreden noemt?
Colleges van Bestuur en opleidingsvertegenwoordigers noemden als belangrijke reden van studie-uitval dat studenten een studie kiezen in de ‘verkeerde richting’.
Het is niet voor niks dat de Inspectie nu aan de spreekwoordelijke bel trekt. Zo blijkt dat de uitvalcijfers alleen maar hoger zijn geworden. Het aantal studenten dat zijn studie afrond is de afgelopen 10 jaar afgenomen van 58,7% naar 49,1%. Oftewel: Steeds meer studenten kiezen een verkeerde studie.
Wat is er aan de hand? Hoe komt het dat studenten massaal een verkeerde richting kiezen?
De belangrijkste reden dat studenten verkeerd kiezen
Uit psychologisch onderzoek bleek het al: De belangrijkste reden dat jongeren geen goede studiekeuzes kunnen maken komt door hun leeftijd.
Wat is er aan de hand? Onderzoek van de Universiteit van Leiden geeft aan dat:
Uit onderzoek in de ontwikkelingspsychologie blijkt dat de ontwikkeling van kinderen zowel op het psychosociale als het op cognitieve vlak sterk uiteenloopt. Een groot deel van de jongeren is pas tegen het einde van de adolescentie (rond het 24ste jaar) toe aan reflectie op vragen als “Wie ben ik en wat wil ik zijn in het leven?”
Het onderzoek vervolgt:
Veel jongeren moeten op een leeftijd een keuze maken waarop zij nog niet goed in staat zijn de consequenties van die keuzes te overzien.
De gevolgen hiervan zijn ernstig: Uit onderzoek blijkt dat jongeren massaal hun studiekeuze uitstellen. Er wordt pas op het laatste moment een keuze gemaakt.
Veel van die jongeren zijn daarbij helemaal niet overtuigd van hun keuze. Ze kiezen vaak een brede studie omdat ze denken dat ze hiermee straks nog alle kanten op kunnen. Dit terwijl de studie zelf helemaal niet bij hen past.
Door hun eigen besluiteloosheid kiezen ze dus uiteindelijk een studie die totaal niet bij hen past.
Studiekeuzebegeleiding op school schiet tekort
Om bovenstaande te voorkomen krijgen studenten op school hulp aangeboden bij het maken van hun studiekeuze. Dat is natuurlijk mooi meegenomen.
Echter: De studiekeuzehulp op scholen schiet in de praktijk vaak tekort.
Het probleem is niet zozeer dat er op scholen sprake is van een slecht studiekeuze-programma. Nee, er is simpelweg te weinig tijd om alle scholieren optimaal te ondersteunen bij het maken van een grondige studiekeuze.
In plaats daarvan krijgen de jongeren veel oefeningen en testen voorgeschoteld. Vaak wordt er alleen gekeken of de oefeningen zijn uitgevoerd. Hoe de oefeningen precies worden ingevuld is niet van belang. Zolang de school maar kan afvinken dat aan de inspanningsverplichting is voldaan.
Daarnaast ontbreekt een duidelijke dialoog met de student. Want wat wil de jongeren nou echt? Heeft hij echt studies naast elkaar gelegd? Zijn (gevaarlijke) aannames van studenten echt wel goed onderzocht? Voor dat soort vragen is vaak geen tijd.
Hoe wij dit weten? De oprichtster van KeuzeSprong (ons bedrijf) is zelf jarenlang actief geweest als decaan op een middelbare school.
Voorlichting Hogescholen/Universiteiten schiet tekort
Ook Hogescholen en Universiteiten werken niet bepaald mee.
Zo blijkt uit kamervragen dat Hogescholen en Universiteiten in het verleden studenten (bewust) verkeerd hebben voorgelicht. Zo werd bij een aantal studies bijvoorbeeld de baankansen te rooskleurig voorgesteld.
Ook het NVAO (De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie) geeft aan dat de voorlichting van veel universiteiten te rooskleurig is. Scholen en Universiteiten zijn erop gebrand om zoveel mogelijk studenten binnen te halen om zo de inkomsten te verhogen.
Commerciële belangen gaan bij veel scholen voor goede informatievoorziening. Of om in de woorden van NVAO te spreken:
Kwantiteit in plaats van kwaliteit lijkt nogal eens de drijfveer te zijn bij het binnenhalen van studenten.
Er is een enorme competitie gaande tussen universiteiten om leerlingen binnen te halen. En uiteindelijk ben jij daar de dupe van.
Maar wat dan?
Een van de dingen die echt kunnen helpen is professionele studiekeuzebegeleiding. Uit onderzoek blijkt van de Universiteit van Utrecht dat het uitvalpercentage met professionele begeleiding veel lager is. Tussen de 2 en 5% (in plaats van 52%). Zelf bieden wij hier ook mogelijkheden voor. Deze kan je hier vinden.
Mocht studiekeuzebegeleiding echter niet binnen het budget passen dan zijn er op internet vaak goede tips bij het maken van een studiekeuze. Afgelopen maand hebben wij zelf een compilatie gemaakt van de beste 10 tips bij het maken van een studiekeuze. Deze kunt jij hier vinden.
Hopelijk ben jij hiermee goed beholpen en heb jij voldoende tools voor het maken van een goede studiekeuze.
Heb jij daarnaast nog vragen over jouw studiekeuze dan kan jij deze hieronder stellen. Studiekeuzecoach Judith staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!
Querijn
Mar 18, 2021 @ 18:32:43
Geachte heer/vrouw,
Kunt u mij misschien het een link sturen naar het onderzoek van de Universiteit van Leiden kan dit zelf niet terug vinden.
Groet,
Querijn van de Langenberg
Judith
Mar 23, 2021 @ 12:28:39
Dag Querijn,
Vanwaar ben je behoefte aan de link? Welke informatie zoek je precies?
Ik kan hem zelf niet zo 1,2,3 vinden. Toen ten tijde van het schrijven van de column ben ik erop gestuit.
Groet, Judith van KeuzeSprong
Henk
Feb 25, 2022 @ 09:28:28
Geachte heer, mevrouw;
Een zeer interessante column, maar ik moet hierbij dezelfde vraag stellen als Querijn. Graag een link naar de desbetreffende onderzoeken! Het schrijven van een goede column kan in mijn ogen versterkt worden door de links te plaatsen bij de onderzoeken, zodat de lezer de waarde van de column kan bepalen.
Zeker in deze tijd van desinformatie (met andere woorden: hoe kan ik nu bepalen of deze informatie uit de spreekwoordelijke duim is gezogen?) is bronvermelding essentieel.
Met vriendelijke groet,
Henk van Beursen
Judith
Feb 28, 2022 @ 08:56:18
Goedemorgen Henk (en Querijn),
Bedankt voor jullie reactie.
Ik begrijp jullie behoefte hierin.
Weet dat al mijn blogs tot stand komen door vele bronnen.
Zeker ook door bronnen gewoon te vinden op het internet, maar vele ook door mijn jaren aan ervaring in het begeleiden van jongeren en young professionals bij het maken van keuzes in mijn loopbaan.
Vanuit de gevonden bronnen maak ik er weer een blog van die nuttig is voor mijn doelgroep.
Haal inspiratie en tips uit een blog wat voor jou eruit te halen valt en stel vragen als die behoefte er is.
Laat je niet wantrouwen door eerdere ervaringen.
Met vriendelijke groet,
Judith van KeuzeSprong
Henk
Mar 01, 2022 @ 07:45:08
Beste Judith,
Ik begrijp dat er vele bronnen zijn. Als deze bronnen van het niveau “Facebookgroep” zijn, is de onderbouwing van de blog van mindere kwaliteit. Juist bronnen van internet zijn niet altijd even betrouwbaar. Juist door het wantrouwen door eerdere ervaringen (en de weigering om de bronnen te linken), krijg ik het gevoel dat deze blog uit de spreekwoordelijke duim is gezogen. Ik wil graag weten of het “Onderzoek van de Universiteit van Leiden” überhaupt bestaat en wat de strekking daarvan is. Op deze manier krijg ik weinig inspiratie uit de blogs en er wordt geen antwoord op mijn vragen gegeven.
Daarom wederom mijn vraag: graag een link naar de onderzoeken.
Met vriendelijke groet,
Henk van Beursen
Judith
Mar 06, 2022 @ 08:22:04
Goedemorgen Henk,
Ik vind het interessant dat dit jouw reactie is op mijn reactie.
Net alsof je alleen de dingen eruit pikt die staven met de mening die je al gevormd hebt.
Mocht je hier een open gesprek over voeren: je bent welkom om hierover te bellen.
Praktisch gezien: zoals je ziet is deze blog van 2017, 5 jaar geleden dus.
De bronnen die ik heb toegevoegd in de blog waren toen kloppend.
Ik zie nu dat als je erop klikt ze niet meer werken, omdat de cijfers voor het heden anders zijn.
De tekst die ik er zelf over geschreven heb, is op basis van die bronnen van toen. u ziet zelf dat het geen info is van Facebook.
In 2011 heb ik zelf een onderzoek hiernaar gedaan, ook verouderd, maar mocht je daarin interesse hebben, dan ontvang ik graag het e-mailadres zodat ik deze kan mailen.
In de tussentijd ben ik bijna gestopt met het schrijven van blogs, omdat ik het te druk heb met het echt helpen van studiekiezers bij hun studiekeuze.
Reviews hierover vind je op de website. Absoluut niet uit mijn duim gezogen.
Geniet van het mooie zonnetje vandaag!
Groetjes, Judith van KeuzeSprong